Randweg Groot-Ammers

Algemeen

Als vervolg op de besluitvorming door de gemeenteraad van december 2021 en het nieuwe collegeprogramma heeft de gemeente een vervolgonderzoek naar de verkeersproblematiek Voorstraat-Sluis in Groot-Ammers uitgevoerd. Het vervolgonderzoek bestond uit twee fasen. In fase 1 zijn de extra oplossingsrichtingen onderzocht die tijdens de gemeenteraadsvergadering van december 2021 zijn besproken. In fase 2 zijn de overgebleven oplossingsrichtingen uitgewerkt, zodat deze vergeleken konden worden met de oplossingsrichtingen uit het haalbaarheidsonderzoek van 2021 en in de besluitvorming kunnen worden meegenomen.

Op deze pagina vindt u meer informatie over de uitkomsten van het onderzoek, het onderzoeksrapport en het voorstel van het college van b en w aan de gemeenteraad. Dit voorstel wordt op 27 juni en 4 juli 2023 door de gemeenteraad behandeld.

Onderzoek verkeersproblematiek Voorstraat Sluis afgerond

De gemeente Molenlanden heeft het onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Voorstraat en Sluis afgerond. De conclusie van het college naar aanleiding van dit onderzoek is dat de aanleg van een randweg Zuid de beste oplossing is maar dat de aanlegkosten, 21 miljoen euro, voor de gemeente te hoog zijn. Er is geen zicht op een grote bijdrage van andere overheden. Het college stelt de gemeenteraad daarom voor om geen project te starten voor de aanleg van de zuidelijke randweg.

Verdiepend onderzoek (fase II)

In 2021 is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is in de afgelopen maanden aangevuld met onderzoek naar een aantal extra oplossingsrichtingen. Hierbij is ook gekeken naar de effecten op de leefbaarheid en de financiële haalbaarheid. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek constateert het college dat de randweg Zuid 60 km/u de meeste voordelen heeft. Er is een forse vermindering van verkeer in Groot-Ammers. Allereerst in de Voorstraat

en op Sluis, maar ook verder langs de dijk. Daarnaast zorgt dit voor de grootste vermindering van geluid in de Voorstraat en Sluis en over de hele kern. Het college realiseert zich dat de randweg Zuid 60 km/u ook nadelen heeft voor onder andere de bewoners en agrarische bedrijven langs de Peppelweg en Middenpolderweg.

Uit de enquête die gehouden is onder de bewoners langs de noordzijde van de Voorstraat en Sluis is naar voren gekomen dat zij de aanleg van een noordelijke randweg geen verbetering vinden voor de leefbaarheid. Veel bewoners geven aan dat zij dan nog liever geen randweg hebben.

Financiën

De kosten voor de aanleg van de randweg Zuid 60 km/u zijn fors. Het gaat dan om circa 21 miljoen euro waarbij de onderhoudskosten nog niet zijn meegenomen. De provincie en het waterschap hebben aangeven geen grote bijdrage te doen voor een randweg. Dat betekent dat de kosten helemaal of grotendeels voor de rekening van de gemeente komen. Molenlanden heeft deze financiële ruimte niet zonder te bezuinigen of lasten te verzwaren.

Duidelijkheid

Wethouder Johan Quik: “Als college zijn we van mening dat er met de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek uit 2021 en dit aanvullende onderzoek er genoeg informatie is om een besluit te nemen. Wij horen van inwoners ook dat er behoefte is aan duidelijkheid. Met het besluit om geen randweg aan te leggen, geven we die duidelijkheid. Ook al begrijp ik dat bewoners van Voorstraat en Sluis teleurgesteld zijn dat de overlast die zij ervaren nu niet wordt opgelost. Uit de enquête blijkt dat trillingen door zwaar verkeer als groot probleem wordt ervaren. De invoering van het vrachtwagenverbod op de Voorstraat draagt bij aan het verminderen van dit probleem. Het vrachtwagenverbod wordt ingevoerd zodra de juridische procedures zijn afgerond.”

Besluitvorming

De gemeenteraad behandelt dit raadsvoorstel tijdens de commissievergadering op 27 juni en de besluitvormende raad op 4 juli aanstaande. Inwoners die vragen hebben over de raadsvergaderingen kunnen hiervoor contact opnemen met de griffie via griffie@jouwgemeente.nl

Onderzoeksrapport

Het raadsvoorstel en het onderzoeksrapport zijn te vinden op: 

Informatiesessies en beeldvormende avond

In mei 2023 zijn de voorlopige uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd aan de gemeenteraad en konden inwoners zich aanmelden voor informatiesessies.

Begeleidingsgroep

Vijftien inwoners uit Groot-Ammers, het buitengebied en vertegenwoordigers van organisaties hebben deelgenomen aan een begeleidingsgroep. Tijdens twee bijeenkomsten in maart en april bespraken we met hen de aanpak, voorlopige uitkomsten van het onderzoek en of alle informatie die van belang is voor het onderzoek in beeld is.

Bewoners Voorstraat en Sluis

De bewoners langs de Voorstraat en Sluis zijn via een enquête specifiek om hun mening gevraagd over de ‘noord-opties’. Reden hiervoor is dat de oplossingsrichtingen met eenrichtingsverkeer niet in het haalbaarheidsonderzoek uit 2021 zijn meegenomen en dus nieuw zijn.

Veelgestelde vragen

Op onderstaande pagina worden vragen beantwoord zoals:

  • Welke varianten voor een randweg zijn onderzocht?
  • Wat is de ‘nul-plusvariant’?
  • Hoe staat het met het vrachtwagenverbod?

Veelgestelde vragen

Meer informatie

Heeft u vragen over het vervolgonderzoek? Dan kunt u contact opnemen met projectleider Christiaan van Zanten, via e-mailadres: christiaan.vanzanten@jouwgemeente.nl

Uitkomsten onderzoek (fase 1)

Vier oplossingsrichtingen kunnen een bijdrage leveren aan het oplossen van de verkeersproblematiek Voorstraat-Sluis in Groot-Ammers. Op basis van onderzoek van Antea Group heeft het college van b en w heeft besloten om de oplossingsrichtingen 'Noord (2021)', 'Noord eenrichting kort', 'Noord eenrichting lang' en 'Zuid 60 (2021)’ mee te nemen in fase 2 van het onderzoek. In deze fase worden de genoemde vier oplossingsrichtingen verder onderzocht op onder andere de leefbaarheidseffecten. ‘De ‘nul-plus’ variant, met het vrachtwagenverbod, wordt niet als zelfstandige oplossing meegenomen. Maar de routes van vrachtwagens en de effecten van een vrachtwagenverbod worden wel in relatie tot de overgebleven oplossingsrichtingen bekeken.

In totaal zijn acht oplossingsrichtingen voor een noordelijke en zuidelijke randweg onderzocht. Waarvan zes nieuwe varianten en twee die al in 2021 zijn onderzocht. Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op Voorstraat-Sluis in Groot Ammers te verbeteren, moet in ieder geval de hoeveelheid verkeer hier afnemen. Als dit niet het geval is, is het niet zinvol om een oplossingsrichting verder uit te werken. De vier overgebleven oplossingsrichtingen dragen allemaal positief bij aan het verminderen van verkeer op Voorstraat-Sluis en worden daarom meegenomen in het verdiepende onderzoek. De ‘nul-plus’ variant valt om die reden af, maar blijft wel een rol spelen in het onderzoek naar maatregelen die kunnen bijdragen aan de leefbaarheid, zoals routes van vrachtwagens. Dit kan ook een ‘terugvaloptie’ zijn bij een besluit om geen randweg aan te leggen.

Financiële haalbaarheid

In fase 2, die nu start, onderzoekt de gemeente ook de financiële haalbaarheid. Dit moet leiden tot duidelijkheid over (co)financiering van andere partijen, zoals provincie en het waterschap. Op deze wijze wordt de volledige financiële impact van de overgebleven oplossingsrichtingen inzichtelijk gemaakt.

Leefbaarheid

Johan Quik, wethouder verkeer en vervoer: “In fase 1 zijn de oplossingsrichtingen beoordeeld op basis van thema’s zoals verkeersafwikkeling en ruimtelijke impact. Maar daarmee zijn we er uiteraard nog niet. Want tijdens de inspraak in 2021 hebben veel inwoners hun zorgen geuit over onder meer de gevolgen voor de leefbaarheid. Die zorgen nemen we heel serieus en worden meegenomen mee in het verdiepende onderzoek in fase 2. Ik heb er vertrouwen in dat we de komende tijd alle mogelijke effecten inclusief de financiële haalbaarheid in beeld kunnen brengen. En dat we voor de zomer een goed onderbouwd voorstel aan de gemeenteraad kunnen voorleggen.”

Rapport Antea Group

Meer informatie over de uitkomsten van het onderzoek leest u in het onderzoeksrapport van Antea Group.