Melding huwelijk of partnerschap

Wat leuk u bent van plan om te trouwen of uw partnerschap te laten registreren! Dit is een speciale gebeurtenis. De medewerkers van de gemeente Molenlanden helpen u graag om er een bijzondere dag van te maken. We regelen het samen. Dat kan online met DigiD.

Melding huwelijk of partnerschap met DigiD

Sinds 1 januari 2018 is er een nieuw huwelijksrecht. U trouwt niet meer in algehele gemeenschap van goederen. Ook als u een geregistreerd partnerschap aangaat. Lees meer op de website van notarissen.

Lees voordat u de melding gaat doen onderstaande informatie goed door. Bij de melding is het van belang dat u alles compleet hebt (zie onder andere kopje 'Meenemen'). Nadat u de melding digitaal heeft ingediend wordt deze door de gemeente beoordeeld. Na akkoord krijgt u een bevestiging dat de datum, locatie en trouwambtenaar definitief is vastgelegd. Wacht dus op het akkoord vanuit de gemeente voordat u verder gaat met het organiseren van uw huwelijk.

Coronamaatregelen

  • Bij binnenkomst en vertrek is het dragen van een mondkapje verplicht. Wanneer iedereen zit mogen de mondkapjes af, maar het kapje moet bij iedere verplaatsing weer op.
  • In verband met de 1,5 meter afstandseis moet rekening gehouden worden met het aantal aanwezigen en de oppervlakte van de locatie. Iedereen van  18 jaar en ouder houdt verplicht 1,5 meter afstand tot elkaar, behalve als zij op 1 adres wonen.
  • Het maximaal aantal aanwezigen bij een huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap is 50 personen.
  • Huwelijken en partnerschapsregistraties worden vanwege de huidige maatregelen alleen voltrokken op een locatie met een professionele beheerder.
  • Voor de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie bij de burgerlijke stand of op een andere daarvoor aangewezen trouwlocatie is geen coronatoegangsbewijs nodig.
  • Huwelijksfeesten/partnerschapsfeesten en -recepties kunnen niet doorgaan.
  • Wordt het huwelijk/ de  partnerschapsregistratie voltrokken in een commerciële locatie of horecagelegenheid, dan mag geen gebruik gemaakt worden van eventueel aanwezige horecafaciliteiten. Overleg met de eigenaar/beheerder of deze de locatie alleen voor de ceremonie open wil stellen.
  • Bij een kosteloos huwelijk/ partnerschapsregistratie op maandagmorgen worden naast het (bruids)paar twee getuigen toegelaten (maximaal vier personen totaal).

De grote dag

  • Indien uw voorkeursdatum, tijdstip, locatie of trouwambtenaar niet beschikbaar blijkt te zijn, neemt een ambtenaar van de gemeente contact met u op om een alternatief te bespreken.
  • Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn, maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. U geeft ze door bij de melding
  • U kunt zelf uw trouwambtenaar kiezen. Iemand die in een andere gemeente is benoemd door het college als trouwambtenaar, beëdigd is door een Rechtbank en regelmatig huwelijken voltrekt, kan in Molenlanden worden benoemd als trouwambtenaar voor 1 dag. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Neem contact op via 088 75 15 000 of mail naar huwelijk@jouwgemeente.nl voor meer informatie.

Trouwlocatie

U kunt trouwen of uw partnerschap laten registreren in een locatie die door de gemeente Molenlanden wordt aangeboden. De gemeentelijke trouwlocaties zijn:

  • Stadhuis Nieuwpoort
  • Het Carillon te Nieuw-Lekkerland
  • De Trouwzaal (voormalig gemeentehuis Giessenlanden) te Hoornaar.

Wij regelen dan de reservering voor u

U kunt ook voor een vrije locatie in de gemeente kiezen.

Omdat het risiconiveau in verband met Corona in Nederland ernstig is worden huwelijken en partnerschappen alleen voltrokken op een locatie met een professionele eigenaar/ beheerder denk hierbij aan een restaurant, dorpshuis of gehuurde zaal. Het gaat alleen om de ceremonie, de eventueel aanwezige horecafaciliteiten mogen niet worden gebruikt.

Zodra het risiconiveau in Nederland gedaald is naar zorgelijk of waakzaam, is de keuze voor een locatie weer geheel vrij. Mits uiteraard voldaan kan worden aan de dan geldende voorwaarden, zoals de 1,5 meter afstandseis.

Voor trouwen op een vrije locatie is altijd toestemming nodig van de eigenaar of beheerder. Het toestemmingsformulier met voorwaarden waaraan een trouwlocatie moet voldoen kunt u hieronder downloaden.

De locatie van uw keuze geeft u aan in de digitale huwelijksmelding.

Meenemen

  • Digid van beide partners
  • Kopie van legitimatiebewijs van beide partners
  • Kopie legitimatiebewijs van de getuigen
  • Pinpas

Kosten

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

 

Maandag om 9.00 of 9.30 uur in vergaderruimte gemeente. Maximaal aantal aanwezigen: bruidspaar plus 4 personen (inclusief getuigen). Alleen mogelijk als één van de partners bij de melding is ingeschreven in de gemeente Molenlanden.

Gratis

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur

maandag tot en met vrijdag op de overige uren

€ 411,00

€ 624,00

Zaterdag

€ 624,00

zondag of algemeen erkende feestdagen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet

€ 771,00

Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Zelfde tarieven als huwelijk

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 27,00

benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag

€ 126,00