Voorstraat-Sluis in Groot Ammers

De afgelopen jaren is er veel gesproken, onderzocht en geschreven over de verkeersoverlast aan de Voorstraat-Sluis in Groot Ammers. Op 4 juli 2023 heeft de gemeenteraad besloten om geen randweg aan te leggen. Tegelijkertijd blijven wij het als gemeente belangrijk vinden dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid aan de Voorstraat-Sluis zo goed mogelijk wordt geborgd, binnen de mogelijkheden die we daarvoor zien. Op 22 april 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een voorstel om de beleefbare overlast aan de Voorstraat en Sluis te verminderen. Meer informatie hierover vindt u in de update van mei 2024.

Voor vragen kunt contact opnemen met Paul van Berkel-Stam via paul.vanberkel-stam@jouwgemeente.nl of 088 7510697.

Update mei 2024

Op 22 april jl. stemde de gemeenteraad in met een voorstel om de beleefbare overlast aan de Voorstraat en Sluis te verminderen.In het voorstel zijn maatregelen opgenomen voor de korte termijn (2024/2025) en voor het groot onderhoud in 2026.

Het gaat in hoofdlijnen om:

  • 2024/2025 > Maatregelen die bestaan uit gedragsbeïnvloedingscampagnes en plaatsing van snelheidsdisplays.
  • 2026 > Aanvullende infrastructurele maatregelen die mee worden genomen bij het groot onderhoud. Deze aanvullende maatregelen zijn met name gericht op het ondergronds verbeteren van de wegfundering, het verleggen van de straatkolken, het toepassen van andere rioolputten en het realiseren van een straatprofiel passend bij een erftoegangsweg waar 30km/u de standaard is.

Vervolg
Voor de gedragsbeïnvloedingscampagnes werken we samen met het Regionale Programma Verkeersveiligheid. Vanuit dit programma worden in 2024 en 2025 een aantal campagnes georganiseerd. Rondom deze campagnes wordt u later geïnformeerd. 

In de loop van dit jaar starten de voorbereidingen voor het groot onderhoud. Bewoners worden hierover later verder geïnformeerd. Zij horen dan ook meer over de wijze waarop zij kunnen meedenken over de plannen.

Update maart 2024

In de afgelopen periode is samen met het bewonerspanel en daarna tijdens de inloopbijeenkomst verkend welke maatregelen kunnen bijdragen aan het verminderen van de verkeersoverlast voor de kortere en langere termijn. Aan de hand van deze opbrengst is een raadsvoorstel uitgewerkt. In dit voorstel vraagt het college aan de gemeenteraad om budget beschikbaar te stellen voor:

  • Maatregelen die bestaan uit gedragsbeïnvloedingscampagnes en plaatsing van snelheidsdisplays.
  •  Aanvullende infrastructurele maatregelen die mee worden genomen bij het groot onderhoud in 2026. De aanvullende maatregelen zijn met name gericht op het ondergronds verbeteren van de wegfundering, het verleggen van de straatkolken, het toepassen van andere rioolputten en het realiseren van een straatprofiel passend bij een erftoegangsweg waar 30km/u de standaard is, in plaats van zoals nu dat van een gebiedsontsluitingsweg.

Commissie- en raadsvergadering op 9 en 22 april.
Dit voorstel voor budget om de maatregelen te kunnen uitvoeren wordt tijdens de commissievergadering van 9 april en de besluitvormende raadsvergadering van 22 april door de gemeenteraad besproken. Als de gemeenteraad budget beschikbaar stelt dan volgt voorafgaand van het groot onderhoud een apart participatietraject voor het ontwerp van de weginrichting.

Lees hier het raadsvoorstel:

Raadsvoorstel Maatregelen verkeersoverlast Voorstraat-Sluis Groot-Ammers

Meer informatie

Heeft u vragen? Dan horen wij dat graag! U kunt hiervoor contact opnemen met Marijn Calkhoven via marijn.calkhoven@jouwgemeente.nl of via 06-83 64 41 10.

Update januari 2024

Inloopbijeenkomst
Op 6 december 2023 hebben wij tijdens een eerste panelbijeenkomst met een aantal bewoners gesproken over welke maatregelen kansrijk zijn. Tijdens een inloopbijeenkomst op donderdag 1 februari presenteren we de maatregelen die we samen met het panel in beeld hebben gebracht. We vragen u dan om uw mening te geven over deze maatregelen. Dit helpt ons om een beeld te vormen van het draagvlak voor een maatregel. Het gaat tenslotte over de overlast die u ervaart en de maatregelen die kunnen bijdragen om die overlast te verminderen.

De inloopbijeenkomst vindt plaats op:
Datum: donderdag 1 februari
Tijd: 19.00-21.00 uur
Locatie: Hof van Ammers
Bernhardstraat 15, Groot Ammers

De inloopbijeenkomst heeft het karakter van een vrije inloop, u kunt komen en gaan wanneer u wenst. Om u te informeren en uw vragen te beantwoorden zijn namens de gemeente aanwezig: wethouder Maarten van Helden en enkele adviseurs.

Groot onderhoud Voorstraat-Sluis en maatregelen
De Voorstraat en Sluis staan op de planning voor het uitvoeren van groot onderhoud. De voorbereidingen starten in de loop van dit jaar en de daadwerkelijke uitvoering staat gepland voor 2026. Deze gelegenheid grijpen wij aan om zoveel mogelijk werk-met-werk te maken voor de fysieke infrastructurele maatregelen. Hierbij zijn o.a. de volgende maatregelen in beeld: het aanbrengen van geluid reducerend asfalt voor het beperken van geluidsoverlast, het verleggen van straatkolken voor het tegengaan van trilling en het aanbrengen van meer groen. De verwachting is dat met het anders inrichten van het wegprofiel een deel van de beleefbare overlast (trilling, geluid, veiligheid) wordt teruggedrongen.

Besluit college en gemeenteraad
Na de inloopbijeenkomst werken we toe naar een overzicht van de kansrijke maatregelen.

Hierover gaan we, tijdens een beeldvormende avond, in gesprek met de gemeenteraad. Op die manier werken we stapsgewijs toe naar besluitvorming. De verwachting is dat de gemeenteraad medio april een besluit neemt.

Meer informatie
Heeft u vragen of suggesties naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Dan horen wij dat graag! U kunt hiervoor contact opnemen via marijn.calkhoven@jouwgemeente.nl of via 06-83 64 41 10.

Update November 2023

Alternatieve maatregelen
In raadsvergadering van 4 juli 2023 heeft onze gemeenteraad het college opgeroepen om te onderzoeken wat er wel mogelijk is aan alternatieve maatregelen om daarmee de verkeersoverlast zo veel mogelijk te beperken. Dit willen wij samen met omwonenden en ondernemers aan de Voorstraat-Sluis verkennen.

We starten daarbij niet vanaf nul. Een verbod voor doorgaand vrachtverkeer als maatregel is nog in procedure bij de rechtbank. Het is op dit moment onduidelijk wanneer hier een uitspraak is te verwachten. Verder zijn er ook de verkeersanalyse en oplossingsrichtingen uit het onderzoek van Antea, d.d. 2017 en eerste ideeën uit de commissievergadering van de gemeenteraad van afgelopen zomer. Ook die nemen we mee. Daarnaast hebben we oog voor aparte projecten die voor de korte- en middellange termijn op de planning staan, zodat we zoveel mogelijk werk-met-werk kunnen maken en hiermee de kansrijkheid vergroten. Uiteindelijk zal de gemeenteraad een besluit nemen over alternatieve maatregelen.

Inloopbijeenkomst
Wij vinden het als gemeente belangrijk om uw mening te horen over maatregelen die kunnen bijdragen om de verkeersoverlast aan de Voorstraat-Sluis zo goed mogelijk te beperken. We willen dat doen tijdens een inloopbijeenkomst. Bewoners en ondernemers die gevestigd zijn aan de Voorstraat-Sluis kunnen dan hun mening geven over de maatregelen die in beeld zijn gebracht en wij informeren hen over het vervolgproces. Betrokkenen ontvangen hiervoor medio januari een aparte uitnodiging.

Panel
Deze inloopbijeenkomst willen we graag voorbereiden met een panel in de vorm van een compacte groep van maximaal 15 bewoners en aan de Voorstraat-Sluis gevestigde ondernemers. Met deze groep willen we maatregelen die bijdragen aan het verminderen van de verkeersoverlast in beeld brengen en aanvullen. De panelbijeenkomst vindt plaats op woensdag 6 december 2023. Wilt u deelnemen aan dit panel? Dan kunt u zich aanmelden door een e-mail te sturen met uw naam en contactgegevens naar marijn.calkhoven@jouwgemeente.nl

Meer informatie
Heeft u vragen of suggesties naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Dan horen wij dat graag! U kunt hiervoor contact opnemen via marijn.calkhoven@jouwgemeente.nl of via 06-83 64 41 10.