Verklaring van huwelijksbevoegdheid

Algemeen

Voor een huwelijk in het buitenland hebt u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Daarin staat dat u niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. U kunt de verklaring alleen in Molenlanden aanvragen als u in Molenlanden woont of als Molenlanden uw laatste woonplaats in Nederland was. Bekijk hier hoe u de verklaring aanvraagt en wat de kosten zijn.

Wat is het en wat staat erop?

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is een document waarin staat dat u niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen.

Wat staat erop?

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is een document waarin staat dat u niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen.

Hoe lang geldig?

De verklaring van huwelijksbevoegdheid is maximaal 6 maanden geldig vanaf de datum van afgifte.

Toelichting in verschillende talen

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is in het Nederlands en heeft een toelichting in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Grieks, Turks en Esperanto.

Aanvragen in Molenlanden

U vraagt de verklaring van huwelijksbevoegdheid aan bij Burgerzaken. U moet hiervoor eerst een afspraak maken. Een afspraak maakt u telefonisch via 088-7515000

Goed om te weten:

  • U kunt de verklaring alleen in Molenlanden aanvragen als u in Molenlanden woont of als Molenlanden uw laatste woonplaats in Nederland was.
  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben om de verklaring te kunnen aanvragen. Uw partner hoeft niet de Nederlandse nationaliteit te hebben.
  • Hebt u allebei de Nederlandse nationaliteit en trouwt u in het buitenland, dan hebt u allebei de verklaring nodig. U hoeft hiervoor maar één afspraak te maken.
  • Uw partner hoeft niet aanwezig te zijn bij de afspraak. Het mag natuurlijk wel

Hoe lang duurt het?

Als uw aanvraag compleet is, krijgt u de verklaring van huwelijksbevoegdheid direct mee

Dit hebt u nodig

U moet meenemen, van uzelf én uw partner:

  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).

Op basis van uw identiteitsbewijs zoekt de ambtenaar van de burgerlijke stand uw gegevens op in de Basisregistratie Personen (BRP). Soms blijkt dat niet alle informatie in de BRP staat. Als dat zo is, dan moet u aanvullende stukken inleveren. Bijvoorbeeld als u beiden in het buitenland woont. Of als alleen uw partner in het buitenland woont en niet eerder in Nederland heeft gewoond. U hebt dan ook nog nodig:

  • de geboorteakte van uw partner.
  • een verklaring van de buitenlandse woonplaats dat u en/of uw partner daar woont.
  • een verklaring van de buitenlandse autoriteiten waaruit blijkt dat u en/of uw partner niet getrouwd is. Als u en/of uw partner in het verleden getrouwd is geweest: de echtscheidingsakte of de overlijdensakte van de overleden partner.

Wilt u zeker weten dat u de juiste documenten hebt? Bel dan 088-7515000, het informatienummer van de gemeente Molenlanden. Als u alle documenten kunt laten zien, krijgt u de verklaring direct mee. Let op: dit moeten de originele documenten zijn. Kopieën of scans zijn niet toegestaan.

Documenten in andere talen

Hebt u documenten die niet in het Nederlands, Duits, Engels of Frans zijn opgesteld? Dan moet u deze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Ook kan legalisering nodig zijn. Dit verschilt per land. Kijk hiervoor op www.nederlandwereldwijd.nl vervolgens kijkt u bij trouwen en daarna bij legalisatie documenten. Als het document in het buitenland is vertaald, moet u ook de vertaling laten legaliseren. Bij documenten uit de Europese Unie kunt u een meertalige versie aanvragen er is dan geen legalisatie nodig.

Andere manieren om de aanvraag te doen

Kunt u niet zelf komen, dan kunt u ook iemand machtigen.

Iemand machtigen

Vul het machtigingsformulier in of stel zelf een machtiging op. Op uw eigen machtiging moeten dezelfde gegevens staan als op het machtigingsformulier. De persoon die namens u de aanvraag doet, moet dan een afspraak maken bij Burgerzaken. Hij of zij moet meenemen bij de aanvraag:

  • alle originele documenten die nodig zijn voor de aanvraag.
  • het machtigingsformulier, door u ingevuld en ondertekend. Of de machtiging die u hebt opgesteld. Het formulier of de machtiging mag geen kopie of scan zijn. Voor de aanvraag is uw originele handtekening nodig. U kunt het formulier dus niet e-mailen naar de persoon die namens u de aanvraag komt doen.

Kosten

Dit zijn de kosten:

  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid € 29,00 (tarief 2024).