Veelgestelde vragen Randweg Groot-Ammers

Welke problemen moeten worden opgelost? 
De doorgaande route Voorstraat/Sluis in Groot-Ammers is al lang onderwerp van gesprek. Er is een aantal problemen:

  1. Er rijden meer motorvoertuigen dan waar de weg geschikt voor is. Er is bijvoorbeeld geen ruimte voor een apart fietspad of op sommige locaties een voetpad. Dit leidt tot een onveilige verkeerssituatie. 
  2. Voertuigen, maar in het bijzonder zwaar verkeer, zorgen voor hinder (geluid, trillingen, schade). 
  3. Door de combinatie van een smalle weg, hoeveelheid verkeer en zwaar verkeer ontstaan opstoppingen en files. 

Het doel van het onderzoek is een oplossing te vinden voor alle problemen. Met name voor de hoeveelheid verkeer is de enige oplossing om een alternatieve route te creëren door middel van een randweg. Zo kan de hoeveelheid verkeer op de Voorstraat/Sluis afnemen naar een niveau wat past bij een 30 km/u weg waar fietsers veilig kunnen fietsen. 

Welke varianten voor een randweg worden onderzocht? 
We doen onderzoek naar vier opties: 

  • Randweg Noord met tweerichtingsverkeer
  • Randweg Noord met eenrichtingsverkeer langs Sluis en verder tweerichtingsverkeer 
  • Randweg Noord met volledige eenrichtingsverkeer
  • Randweg Zuid 60 km/u

Is er al een voorkeur voor een bepaalde variant? 
Nee. 

Waarom zijn de andere varianten voor Zuid afgevallen?
In 2021 is een variant voor een zuidelijke randweg met 80 km/u afgevallen. Reden was omdat de provincie geen reden zag voor een extra provinciale weg. En de kosten waren zeer hoog (zeker 45 miljoen).

In 2022 zijn twee onderzochte varianten voor een zuidelijke randweg afgevallen. De belangrijkste reden was dat deze randwegen er niet voor gaan zorgen dat het verkeer voldoende vermindert op de Voorstraat/Sluis om daar een veilige weg van te maken. Daarnaast waren de varianten niet duidelijk lager in kosten. 

Wat is de ‘nul-plusvariant’?
Deze variant gaat niet uit van een randweg, maar alleen van een vrachtwagenverbod en het aanpassen van de kruising N214 en N216. 
Uit het onderzoek in 2022 blijkt dat deze variant niet zorgt voor een grote afname in de hoeveelheid verkeer in Groot-Ammers. 

Hoe staat het met het vrachtwagenverbod?
Tegen het besluit van het college is bezwaar gemaakt. Na advies van een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften, neemt het college een definitief besluit. Dit wordt in het 2e kwartaal van 2023 verwacht. 

Hoe wordt het onderzoek naar hoeveelheden verkeer uitgevoerd?
Dit onderzoek doen we met een verkeersmodel. Een verkeersmodel doet voorspellingen over de ontwikkeling van verkeer. We hanteren daarbij het jaar 2030. In het model kan rekening worden gehouden met nieuwe ruimtelijke projecten. Ook kan het effect van een randweg worden berekend. 

Wordt er wel rekening gehouden met woningbouwplan De Boomgaard, de Uni-schoollocatie, de groei van de Avonturenboerderij?
Ja, met behulp van het verkeersmodel kan worden bekeken of het verkeer nabij deze locaties veranderd bij de aanleg van een randweg. Of andersom: hoe het verkeer verandert als er nieuwe ruimtelijke projecten of groei van bezoekers zijn op locaties in en rond Groot-Ammers. 

Wat is de verhouding tussen lokaal en doorgaand verkeer? 
Dit is in 2017 onderzocht door middel van een kentekenonderzoek. Daaruit bleek dat bijna de helft (44%) van het verkeer in Groot-Ammers uit het dorp zelf komt. In totaal komt meer dan 90% van het verkeer uit Groot-Ammers of uit een straal van 20 km daaromheen. 

Wanneer wordt er besloten over de randweg? 
Het doel is een besluit van de gemeenteraad in juli 2023.

Wat als er geen randweg wordt aangelegd? 
Ook hieraan besteedt onderzoek aandacht. Bijvoorbeeld door te laten zien wat het effect is van het instellen van het vrachtwagenverbod. 

Gaat de provincie/waterschap meebetalen? 
Dat is nog niet bekend. Wel hebben zowel provincie als waterschap op eerdere momenten aangegeven dat zij geen grote bijdrage zullen doen. 

Wat zijn de kosten voor een randweg? 
Dat hangt af van de oplossingsrichting. In het onderzoek wordt dit berekend. In 2021 zijn de kosten voor ‘Noord 60’ geraamd op ongeveer 8,5 miljoen en ‘Zuid 60’ op ongeveer 17,5 miljoen. Intussen zijn de kosten door inflatie wel toegenomen. 

Hoe worden de inwoners van Groot-Ammers betrokken bij het onderzoek? 
Alle inwoners worden op de hoogte gehouden via onze website. Ook is er een nieuwsbrief. Daarnaast is er een begeleidingsgroep met inwoners die meedenkt bij het onderzoek. Tenslotte wordt er een inloopavond georganiseerd voordat de raad een besluit gaat nemen. 

Waarom is een weg direct langs de Lek geen optie (meer)?
De regels voor ontwikkelingen ‘buitendijks’ zijn heel streng. De rivier moet goed kunnen stromen en er moet genoeg ruimte zijn bij hoge waterstanden. Een weg is hier nadelig voor. Er wordt geen toestemming gegeven voor een weg als er ook een alternatief is. Dat is hier het geval (er zijn andere oplossingen voor een randweg mogelijk). De minister heeft recent nog in een Kamerbrief aangegeven dat dit beleid voor stroomgebied van rivieren nog strenger wordt. 
 

Overzicht opties randwegen die worden onderzocht

Overzicht met de opties in een document (.pdf)

 

Randweg Noord – tweerichtingsverkeer (geel)

Randweg Noord – eenrichtingsverkeer kort (rood is eenrichting, geel is tweerichting)

Randweg Noord – eenrichtingsverkeer lang (rood is eenrichting)

Randweg Zuid (blauw)