Whatsapp-fraude

Gemeente Molenlanden zet ‘val’ om inwoners alert te houden op Whatsapp-fraude

De gemeente wil inwoners bewust maken van oplichting middels WhatsApp door ze in een ‘val’ te lokken. U kunt via een veilige website een nep-WhatsAppbericht sturen naar (groot)ouders, tantes en buurmannen om hen zo door de ervaring alert te maken op deze vorm van oplichting. Dit kan via de site Whatsapp fraude. Echt of nep?. Als de ontvangers op de nep-betaallink klikken dan komen ze terecht op een pagina waar zij de Echt-Nep-quiz kunnen spelen. Deze fraudequiz maakt middels enkele eenvoudige vragen en antwoorden de speler bewust van de risico’s, maar geeft ook vooral handige tips. Het doel is de ontvanger van het nepbericht bewust te maken van de werkwijze van oplichters om zo slachtofferschap te voorkomen en internetgebruikers (meer) weerbaar te maken tegen digitale criminaliteit.

WhatsApp-fraude, ook wel hulpvraagfraude genoemd of ‘vriend-in-noodfraude’, maakt veel slachtoffers onder voornamelijk 55+-ers. Het gaat om oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een familielid of vriend. De oplichter stuurt veelal eerst een berichtje met de mededeling dat hij of zij een nieuw nummer heeft. ‘Hallo mam, ik heb een nieuw nummer!’ Het oude nummer kun je verwijderen.’ Vervolgens vragen ze om geld over te maken. ‘Ik heb een openstaande rekening die ik voor vijf uur vanmiddag moet betalen. Kun jij het even voorschieten?’