Werkwijze omgevingsplanwijzigingen
Algemeen
Vanaf 1 januari 2026 verandert de werkwijze voor omgevingsplanwijzigingen. De werkwijze is nodig om het omgevingsplan van de gemeente goed te kunnen beheren en ervoor te zorgen dat alle omgevingsplanwijzigingen juridisch op de juiste manier tot stand komen.
Werkwijze als initiatiefnemer
Voor initiatieven die niet in het omgevingsplan passen wordt vaak een procedure voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) doorlopen. Wanneer een BOPA-procedure niet de juiste procedure is voor een initiatief moet een omgevingsplanwijziging doorlopen worden.
De nieuwe werkwijze geldt voor alle initiatieven waarvoor een omgevingsplanwijziging nodig is. Bijvoorbeeld voor de bouw van woningen of een grote bedrijfshal. Een goede voorbereiding en planning van de stappen die doorlopen moeten worden zijn daarbij belangrijk. Hieronder leest u meer over de nieuwe werkwijze en hoe u en uw adviseur zich kunnen voorbereiden.
Documenten aanleveren
vóór 15 maart of 15 september
De werkwijze houdt in dat er per jaar twee vaste rondes zijn waarin we initiatieven en ontwikkelingen verzamelen en het omgevingsplan wijzigen. De benodigde documenten voor een omgevingsplanwijziging moeten vóór 15 maart of 15 september zijn ingediend.
Onze planbehandelaar helpt
De gemeentelijk planbehandelaar die uw plan begeleidt, informeert u over de documenten die u moet aanleveren. Zo moet bijvoorbeeld de participatie over het initiatief zijn uitgevoerd en een verslag daarvan zijn opgesteld.
Dat doet u in overleg met de planbehandelaar van de gemeente. Ook moet uw plan op de omgevingstafel zijn besproken en als haalbaar plan zijn beoordeeld.
Omgevingsplanwijziging in procedure
Wanneer u uw aanvraag compleet heeft ingediend, wordt deze samen met andere ingediende initiatieven als één omgevingsplanwijziging in procedure gebracht. Dat betekent dat het college van burgemeester en wethouders één ontwerp van de wijziging ter inzage legt.
Iedereen mag hierop reageren. Dit kan door middel van het opvragen van informatie over de initiatieven of door een zienswijze in te dienen.
Nadat het plan ter inzage heeft gelegen en eventuele zienswijzen zijn behandeld, stelt het college de gemeenteraad voor om de omgevingsplanwijziging vast te stellen.
De omgevingsplanwijziging treedt 4 weken na bekendmaking in werking. Dit zal ongeveer een jaar na het aanlevermoment van de documenten zijn.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over de nieuwe werkwijze? Bekijk dan de beschrijving voorbereidingsstappen omgevingsplanwijziging en het processchema voorbereiding van een omgevingsplanwijziging (ruimtelijk initiatief) .
Wij adviseren u om de werkwijze goed door te nemen. U kunt dit eventueel met uw adviseur doen.
Heeft u nog vragen?
Neemt u dan contact op met Dennis Sebregts of Michel Verspuij van het regieteam omgevingsplan Molenlanden. Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 088-7515000 of per mail via dennis.sebregts@jouwgemeente.nl of michel.verspuij@jouwgemeente.nl.