Is uw rijbewijs gestolen of vermist dan hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. U maakt een afspraak bij de gemeente. Hier wordt een verklaring van vermissing ingevuld. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terug vindt, moet u het inleveren bij de gemeente.
In verband met de coronamaatregelen kunt u voorlopig alleen op de servicepunten in Giessenburg en Nieuw-Lekkerland een afspraak maken. De wachtruimten in deze twee servicepunten zijn het ruimst. Hier kunnen we de aanbevolen 1,5 meter onderlinge afstand in de wachtruimte waarborgen. En dat is in ons én uw belang.
Om uw en onze gezondheid te beschermen vragen wij u:
- Als u nu nog geen afspraak nodig heeft? Maak dan alstublieft later een afspraak.
- Kom zoveel mogelijk alleen naar de afspraak.
- Kom zoveel mogelijk op tijd, liefst niet te vroeg van tevoren.
- Als u last heeft van een verkoudheid, hoesten of koorts? Maak dan later een afspraak.
Goed om te weten
Let op: u kunt in het buitenland geen nieuw rijbewijs aanvragen! Tot u het vervangende of nieuwe rijbewijs hebt, mag u geen voertuig besturen.
Online verlies of diefstal registreren
Vanaf 1 juli 2021 is het voor burgers mogelijk om zelf, 24 uur per dag, een verlies of diefstal melding te registreren van een Nederlands rijbewijs. De melding wordt online gedaan via www.rdw.nl en daardoor is het rijbewijs direct ongeldig. Nadat de melding is geregistreerd sturen wij een schriftelijke bevestiging aan de burger. Voor het online melden van verlies, diefstal of misbruik van het rijbewijs heeft de burger een DigiD nodig.
Met deze nieuwe dienst is de burger niet meer afhankelijk van de openingstijden van de gemeente en kan op elk moment de verlies of diefstal melding geregistreerd worden. Lees hier meer informatie.