Koop Lokaal Sterk@Werk

Jolanda de Vries en Liesbeth van Lit
Jolanda de Vries en Liesbeth van Lit

Sociaal ondernemend smullen bij Sterk@Werk

Wie: Jolanda de Vries en Liesbeth van Lit
Van: Sterk@Werk, kleinschalige dagbestedingslocaties o.a. Lunchroom & cadeauwinkel Pand 83 in Nieuw-Lekkerland
Website: www.sterkatwerk.nl
E-mail: info@sterkatwerk.nl

Zonder twijfel wilden ondernemers Jolanda en Liesbeth van Sterk@Werk meewerken aan deze campagne. “Lokale klanten zijn voor ons altijd al heel belangrijk. En in de afgelopen twee jaar helemaal. Wij stoppen namelijk al onze tijd, geld en energie primair in de ontwikkeling van onze medewerkers en niet in dure advertenties. Onze naamsbekendheid is sterk afhankelijk van mond-tot-mond reclame en dat is lastig als je grotendeels gesloten bent. We zijn dus heel dankbaar dat we via deze campagne ons mooie bedrijf en de medewerkers onder de aandacht mogen brengen!”

Meer dan dagbesteding en lunch, ook cadeaus, lokale producten en activiteiten
Want in Pand 83 aan de Planetenlaan in Nieuw-Lekkerland kan er meer dan lekker lunchen of een goede kop koffie drinken. Jolanda: “Wat veel mensen niet weten is dat we ook leuke cadeaus verkopen en allerlei lokale (bak)producten. En we werken in dit pand samen met De kringloopwinkel en vluchtelingenwerk. Dat ging minder tijdens de coronacrisis, maar nu starten we dat weer op. Dus kom gerust eens langs, we zijn elke dag open van 10:00 tot 15:30 uur.”

Zorg en veiligheid voorop
“De afgelopen twee jaar hebben we zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen genomen om onze winkel en lunchroom in Nieuw-Lekkerland veilig open te houden. Maar we werken met een kwetsbare doelgroep en willen hen en onze vrijwilligers ook beschermen tegen het virus. Daarom hebben we, al eerder dan officieel moest, besloten om de lunchroom te sluiten.”

Na elke lockdown moesten de medewerkers hun vaardigheden weer opfrissen. Om de horecaervaring van de medewerkers op peil te houden, ging Pand 83 al snel over op take away. Heerlijke taarten, een high tea of bijvoorbeeld broodjes konden worden besteld en afgehaald. “En dat kan nu nog steeds.”

Dagelijks contact houden tijdens de lockdowns
Hun gevoel bij de 1e lockdown in maart 2020 weten ze nog goed: “Onze eerste prioriteit was de mentale en fysieke zorg voor onze 45 medewerkers. En niet te vergeten ons personeel en onmisbare vrijwilligers, iedereen zat ineens thuis. We hielden wel dagelijks contact met ze. Veel van onze medewerkers hebben de dagelijkse structuur van het werk echt nodig. Dat geeft niet alleen plezier, maar is van groot belang voor hun ontwikkeling. Daarbij komt dat hun dagelijkse komst hun familie ontzorgt. Dus we zijn heel blij dat vanaf 25 februari iedereen weer welkom is in onze lunchroom. Dat hebben we gemist!”

Steun aan elkaar
De twee energieke dames lijken zich ogenschijnlijk weinig zorgen te hebben gemaakt. “Nou, dat is natuurlijk niet zo. Twee jaar geleden werden we echt door de lockdown overvallen en we hadden geen idee hoelang het zou duren. Dus dan is het maken van een plan ook lastig. Gelukkig kunnen we op elkaar terugvallen op momenten dat het nodig is. We hebben al voor vele vuren gestaan in de tien jaar dat Sterk@Werk nu bestaat. Toch vinden we samen elke keer weer energie om door te gaan. En we krijgen daarbij veel hulp van ons personeel en vrijwilligers.” Kortom, aan saamhorigheid geen gebrek in dit mooie bedrijf.