Koop Lokaal Modezaak M&M

Pauline van den Berg
Pauline van den Berg

Online kleding kopen MET persoonlijk advies

Wie: Pauline van den Berg
Van: Modezaak M&M (Mode&Meer)
Website: www.mode-en-meer.nl
Instagram @mm.mode.en.meer wekelijks live om 20.00 uur
Facebook @MMMODEENMEER wekelijks live om 20.30 uur

Als we aankomen bij de vrolijke Pauline in haar modewinkel is het maandagmiddag 14.00 uur. De winkel is gesloten, maar bij binnenkomst is ze druk aan het werk. ‘Er is weer nieuwe kleding binnen. Die kan ik vanavond gelijk tonen als ik live ga. Dat doe ik op Instagram om 20.00 uur en op Facebook om 20.30 uur. Dit heb ik tijdens de 1e en 2e lockdown wekelijks op vier avonden gedaan en tijdens de 3e lockdown op maandag- en woensdagavond. Klanten zien dan thuis de kleding via bijvoorbeeld de online modeshow of live verkoop en kunnen gelijk hun bestelling doorgeven. Dit online platform is nu een verlengstuk van mijn winkel geworden. Ik heb namelijk geen webshop. Dat is een bewuste keuze, want dan kun je mensen geen persoonlijk advies geven.”

In de eerste lockdown leverde Pauline op vrijdag en zaterdag de bestellingen persoonlijk af bij haar klanten. “Maar gezien het grote succes en omdat mijn 150 wekelijkse kijkers niet alleen lokaal zijn, was dat op een bepaald moment niet meer haalbaar. Zeker niet toen de winkels weer open mochten. Dus nu stuur ik het op of komen ze het zelf halen. Het mooie daarvan is natuurlijk, dat klanten dan nog meer geïnspireerd worden met nog meer leuke items!”

Energie
Na een lange carrière in de modewereld, werd in oktober 2019 haar eigen droom werkelijkheid en opende ze haar deuren in het winkelcentrum aan de Margrietstraat in Groot-Ammers. Nog geen 6 maanden later kwam de 1e lockdown. “Het gevoel van angsten paniek overheerste ook bij mij de eerste dagen. De onzekerheid over hoelang dit kon gaan duren, wat het betekent voor mijn omzet. Ik was al veel online, communiceerde actief via Facebook en Instagram, maar LIVE uitzenden had ik nog nooit gedaan. Ik ben het gewoon gaan doen, doodeng in het begin! Maar gaandeweg kreeg ik er meer lol en ervaring in en de reacties waren en zijn geweldig! Ook de interactie met de kijkers trouwens. Ze geven me echt de dosis energie om dit te doen. Ik heb gewoon het leukste werk van de wereld. Ik ben altijd blijven uitzenden. Ook toen de winkel weer open kon. Er gaat ook echt weleens wat fout tijdens de LIVE uitzending, maar ik blijf altijd positief, zoek de interactie op met mensen. Dat maakt denk ik dat mensen terugkomen, mijn uitzending ervaren als een avondje uit en niet geheel onbelangrijk, iets bij M&M kopen.”

“Ik wil graag dat mensen hier komen omdat ze zich welkom voelen in mijn winkel, dat ze zich gezien voelen en op hun gemak. Dat doe ik met goed, persoonlijk en eerlijk advies. Door mijn jarenlange ervaring kan ik goed inschatten wat iemand staat qua kleur en pasvorm. Er is geen webshop die dat biedt.”

Versterking gezocht
Hoe mooi haar succes is, zo kwetsbaar is het ook, merkte ze toen haar man corona kreeg. “Dat zet je dan wel aan het denken, want ik sta hier elke dag alleen in de winkel. Ik kán niet ziek worden. Een juiste collega heb ik nog niet kunnen vinden. En dan bedoel ik iemand die voor 16 tot 24 uur per week mijn winkel en het online platform kan overnemen. Die net als ik ervaren is in het geven van goed persoonlijk advies. Dus als ik hierbij een oproepje mag doen voor deze versterking, graag! Daar maak ik graag even gebruik van, wie weet wie zich meldt toch?”

Gevoel van ongelijkheid
Hoewel de klanten van Pauline uit alle windstreken komen door haar online platform, zijn juist ook de lokale klanten heel belangrijk. Ze zou graag nog meer samenwerken met de andere 12 ondernemers in het winkelcentrum om klanten te binden. Helaas sneuvelden eerdere initiatieven door de steeds wijzigende maatregelen. “Tijdens de laatste lockdown was het gevoel van ongelijkheid het ergst. Wij mochten niet open, maar mijn buren de slager en de bakker wel, met lange rijen met de feestdagen voor de deur. Ik gunde het ze zeker. Maar mezelf ook. Ik heb toen besloten mijn deur dicht te doen voor afhalen en gewoon te bezorgen bij de klanten. Nogmaals, M&M heeft het heel goed gedaan tijdens de coronaperiode en daar ben ik iedereen heel dankbaar voor”, zegt de eerlijke Ammerse. “Het zou geweldig zijn als we na de crisis allemaal profijt hebben van de acties die we als lokale ondernemers bedenken, en dat klanten het lokale shoppen weer helemaal terugvinden.”

Koop lokaal in Groot Ammers
Pauline nodigt iedereen uit eens langs te komen in Groot-Ammers. Haar winkel en de anderen hebben veel bijzonders te bieden. “We zien ook dat mensen steeds vaker bijvoorbeeld op vrijdag even een rondje komen doen bij ons op het mooie Oranjeplein. Ons aanbod is divers, je kan hier terecht voor je dagelijkse boodschappen bij de COOP, de slager en de bakker, maar ook voor bijzondere cadeaus bij Thuis bij Gerda of bij Dit&Dat. Of je gaat even shoppen bij M&M voor kleding of loopt binnen bij de bloemenwinkel. Ik kan alleen maar zeggen: als u iets wilt kopen, doe het dan lokaal bij u om de hoek. We zien de Molenlanders graag in onze winkels voor persoonlijk advies!”