Koop lokaal: een bijzonder betaalbare woonbeleving kies je zelf!
Ik val in herhaling als ik opnieuw zeg dat ik wéér een énorm enthousiaste ondernemer heb gesproken! Maar het is wel waar. Pauline sprankelt en straalt aan de telefoon en maakt mij helemaal nieuwsgierig naar ‘haar’ woonparadijs.
Ik val in herhaling als ik opnieuw zeg dat ik wéér een énorm enthousiaste ondernemer heb gesproken! Maar het is wel waar. Pauline sprankelt en straalt aan de telefoon en maakt mij helemaal nieuwsgierig naar ‘haar’ woonparadijs. Ik zet ‘haar’ tussen aanhalingstekens want ze komt ergens vandaan. Opa en Oma Van der Vliet startten het bedrijf in 1973 op een ccc-locatie in Arkel. In een grote loods verkochten zij partijhandel (spullen van Wehkamp, tenten, tv’s en kleding). Dochter Olga en schoonzoon Adjan van der Vliet (de ouders van Pauline) namen het over in 1991 en nu is Pauline -derde generatie- aan de beurt, samen met haar man. Zij zag hoe leuk het was dat haar ouders de zaak met elkaar runden en haar man, beroepsmatig afkomstig uit de IT-wereld, stapte ook spontaan in toen de tijd rijp was om de zaak over te nemen. En daar voegt Pauline wel heel nadrukkelijk aan toe: “Alleen had ik het niet willen doen…”. Opgeleid in het toerisme moest Pauline haar droom om bij KLM te gaan werken even parkeren nadat ze in eerste instantie was afgewezen en je dan pas weer na 5 jaar opnieuw mag solliciteren. Om die tijd ‘op te vullen’ en haar moeder, die wel wat extra ‘vrouwkracht’ kon gebruiken in de winkel, te helpen, startte ze in het familiebedrijf dat inmiddels maatbanken verkocht. Eén jaar werd 8 jaar. Door de generaties heen veranderden bedrijfsvoering en het winkelaanbod. Dit terwijl de familievisie onveranderd bleef: in een ongedwongen sfeer, met de ambitie om klein te blijven wil de familie fijne spullen aan klanten verkopen met veel persoonlijke aandacht. “Je wilt verdienen met een goed gevoel en niets opdringen, met mooie spullen voor een eerlijke prijs”, zegt Pauline. Voor hen geen landelijke keten of webshopverkoop waar je best iets goedkoper kunt vinden dan in de winkel, maar dan mis je het leuke gesprek inclusief oprecht advies; dat is niet direct in geld uit te drukken, maar heeft zeker veel (meer)waarde. “Onze winkel is zo leuk en gezellig, dat moét je gewoon beleefd hebben”, vervolgt Pauline. “Wij zijn trots op deze ene winkel waarin we met prachtige producten veel tijd kunnen besteden aan al onze dierbare klanten; dat gevoel kun je nooit aanbieden via een webshop. Als mensen bij ons op het industrieterrein komen, zijn ze blij verrast, omdat het aanbod verrassend leuk is en het goed voelt daar te zijn.” Deze visie vind je terug in het team dat overal bij betrokken wordt, zelfs bij de verbouwingsplannen. “Ons kleine team doet alles, van de website tot aan de sociale media, van reclame-uitingen en folders tot
sponsorboekjes. Een leuke anekdote is dat tijdens de coronatijd, toen de winkels gesloten waren, een vrachtwagen als rijdende showroom ingericht werd met de meest verkochte bank of eetkamerhoek. Zo kon het ‘winkelend’ publiek toch nog zien wat er te koop was. De campagne ‘Koop Lokaal’ was niet bekend bij de hardwerkende ondernemers uit Arkel maar ze vielen wel op bij de gemeente vanwege hun lokale betrokkenheid. Zo zijn ze al jaren betrokken bij de Arkelse voetbalvereniging als hoofdsponsor; de club waar Frenkie de Jong (FC Barcelona) ooit bij de junioren voetbalde en tijdens de feestweek nog steeds te zien is in Arkels voetbaltenue. “Ik heb toch maar mooi bij Frenkie op school gezeten”. Ook in Gorinchem zijn de Van Vlietjes (zonder ‘der’ ;-)), zeer betrokken bij maatschappelijke doelen zoals het lokale Arkelse Visserskoor en de Zomerfeesten in Gorinchem.
Met een grote ambitie om het bedrijf 100% over te nemen van haar ouders, bekwaamt Pauline zich verder in interieuradvies om zo een totaaladvies qua interieurinrichting te kunnen geven. “Naast een simpel meubeladvies denken wij ook mee over wat praktisch is als je bijvoorbeeld twee kinderen en een hond hebt. Met ‘interieurtekenen’ kan je zoveel meer. Thuis is je basis en die moet goed ‘zitten’. Maak van je huis je thuis; dat is meer dan alleen op de bank zitten. Tot slot een interieuradvies: word je blij van je eigen interieurstijl of volg je de trends van de woonprogramma’s? Kleur is heel belangrijk omdat het de sfeer bepaalt en moet passen bij jouw persoonlijke voorkeur. In een showroom kun je niet wonen, misschien zonder kinderen. Volg gewoon je hart én de modetrends, mix dit met je eigen smaak voor een twist die het persoonlijk maakt. Als klanten met interieurstylistes binnenkomen ben ik extra alert op het juiste, persoonlijke advies om te voorkomen dat het het huis van de styliste wordt en niet je eigen thuis!”