Belangrijke notificatie

Molenlanden verbetert graag haar dienstverlening. Wilt u ons helpen door 6 vragen in te vullen? Het invullen duurt ongeveer 1 minuut.

Ga naar vragenlijst

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Is uw identiteitskaart gestolen of vermist dan hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. U maakt een afspraak bij de gemeente. Hier wordt een verklaring van vermissing ingevuld. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terug vindt, moet u het inleveren bij de gemeente. 

Afspraak maken

In verband met de coronamaatregelen kunt u voorlopig alleen op de servicepunten in Giessenburg en Nieuw-Lekkerland een afspraak maken. De wachtruimten in deze twee servicepunten zijn het ruimst. Hier kunnen we de aanbevolen 1,5 meter onderlinge afstand in de wachtruimte waarborgen. En dat is in ons én uw belang.

Om uw en onze gezondheid te beschermen vragen wij u:

  • Als u nu nog geen afspraak nodig heeft? Maak dan alstublieft later een afspraak. 
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de afspraak. 
  • Kom zoveel mogelijk op tijd, liefst niet te vroeg van tevoren. 
  • Als u last heeft van een verkoudheid, hoesten of koorts? Maak dan later een afspraak. 
  • Neemt u een mond-neuskapje mee naar de afspraak?
Vaak wordt de vermissing gelijktijdig met de aanvraag van een nieuw document opgenomen. Dit is niet strikt noodzakelijk. U kunt ook een afspraak maken om een vermissing door te geven zonder een nieuw document aan te vragen.

Als u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt en u moet wel onmiddellijk op reis dan kunt u een nooddocument aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.
    

Vermist of gestolen in het buitenland

Als uw identiteitskaart in het buitenland gestolen is, moet u: 

  1. eerst aangifte doen bij de plaatselijke politie. Daar krijgt u een aangiftebewijs.
  2. u kunt na aangifte bij de plaatselijke politie een nieuw (tijdelijk) reisdocument aanvragen bij de Nederlandse ambassade of consulaat. De adressen vindt u op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
  3. om het document te laten blokkeren moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Doe dit zo snel mogelijk nadat u bent teruggekeerd uit het buitenland. U moet een verklaring invullen en daarna wordt landelijk geregistreerd dat uw document gestolen is. U kunt eventueel gelijktijdig een nieuw document aanvragen. U neemt het buitenlandse proces-verbaal mee bij de aanvraag van uw nieuwe document.